آزمایشگاه فناوری 5G و اینترنت اشیا همراه اول با هدف توانمندسازی حوزه ICT ، معرفی و نخستین فراخوان هکاتون نسل ۵ مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مراسم معرفی و نشست خبری تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول سه شنبه ۲۸ شهریور با حضور وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری، آزاد روانشید رییس آزمایشگاه 5G همراه اول و اصحاب رسانه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

راه‌اندازی آزمایشگاه 5G با هدف توانمندسازی حوزه ICT

 

وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ابتدای این نشست، ماهیت این آزمایشگاه راه اندازی شده و تخصیص یافته به فناوری 5G را مانند آزمایشگاه های باز دانست و گفت: رویکرد مبتنی بر طراحی مدرن، انعطاف پذیر و با محوریت کار تیمی بود. معمولا آزمایشگاه های باز به عنوان مکانی برای رفت و آمد شرکای شرکت ها در راستای توسعه خدمت و محصول تدارک دیده می شوند.

 

با راه اندازی این آزمایشگاه درصدد توانمندسازی حوزه ICT با محوریت فناوری 5G بوده و در این نقطه تمامی زیرساخت های موردنیاز این نسل و آنچه موردنیاز تیم های فناور و استارت آپی است، تدارک دیده شده و می توان با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری که به نوعی هاب استارت آپی به حساب می آید، صاحبان ایده را به استفاده از این ظرفیت موجود سوق داد.

برگزاری اولین رویداد هکاتون 5G

یکی از اهداف مهم این آزمایشگاه نوآوری، فرهنگ سازی و توسعه آموزش در زمینه فناوری نوین صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در این راستا رویداد هکاتون 5G برنامه ریزی شد تا محیطی رقابتی برای شناسایی افراد و تیم های مستعد در حوزه فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم و راهی به سوی توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر فناوری شبکه های مخابراتی نسل پنجم در شبکه همراه اول باشد.

تمامی علاقه مندان به مشارکت در هکاتون شماره یک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که در برگیرنده فرصتی برای شبکه سازی و جذب کاربران علاقه مند و نخبه در زیست بوم فناوری شبکه های مخابراتی 

نسل پنجم است، می توانند به نشانی h ttps://mci.ir/web/rd مراجعه و برای رقابت آماده شوند. جوایز نفرات و تیم های اول تا سوم به ترتیب ۱۰۰، ۶۰ و ۴۰ میلیون تومان است که با همکاری همراه اول و معاونت علمی ریاست جمهوری تامین می شود.

برنامه همراه اول برای راه‌اندازی ۱۰۰۰ سایت 5G تا پایان سال

مقوله سرمایه گذاری در فناوری نسل پنجم ارتباطی مهم بوده و ترندها نمایه گر این است از ۶G تا افق ۲۰۳۰ خبری نخواهد بود. برخلاف تصور برخی که می گویند صنعت معمولا از فناوری های نسل فرد مانند 1G و 3G عبور کرده و احتمالا همین اتفاق در ارتباط با 5G هم خواهد افتاد اما رویه های جاری در سال ۲۰۲۳ چیز دیگری می گوید و این تصور غلط است. سرمایه گذاری وسیعی از سوی وندورها روی توسعه تجهیزات 5G و استانداردسازی ها صورت گرفته و همچنان ظرفیت فناوری این نسل به ۱۰۰ درصد نرسیده است. با وجود بیش از یک میلیارد سایت 5G در دنیا همچنان پوشش آن نسبت به نسل قبلی کمتر از ۳۰ درصد است.

انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ دوره استانداردسازی ها ادامه یابد. در ایران قرار است به زودی باند فرکانسی موردنیاز 5G از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار اپراتورها قرار گیرد که این موضوع بر سرعت توسعه اثرگذار است. برنامه افزایش تعداد سایت های 5G همراه اول از ۴۰۰ به ۱۰۰۰ سایت تا پایان سال در دستور کار است.

همراه اول نسبت به توسعه فرهنگ فناوری دغدغه‌مند است

محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری هم با بیان اینکه این ستاد بنا بر توسعه فناوری شکل گرفت، گفت: چالش هکاتون در گام نخست 

برای آن تدارک دیده شده که منجر به شناسایی نخبگان و توسعه فرهنگ فناوری می شود. از همراه اول بابت دغدغه مندی نسبت به توسعه فرهنگ فناوری تقدیر و از سایر صنایع نیز دعوت می شود حرکتی مشابه در راستای هم افزایی داشته باشند که البته معاونت علمی نیز بنا بر وظیفه در این مسیر تسهیل گری خواهد کرد. اولویت توسعه فناوری نسل پنجم است. به دنبال هوشمندسازی بوده و حل مشکلات و موانع تا رسیدن به افق هوشمندسازی نیازمند یاری نهادهای حاکمیتی است.

ضرورت وجود آزمایشگاهی برای 5G با معماری منعطف

آزاد روانشید رییس آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز با بیان اینکه امکانات در این آزمایشگاه شامل چندین شبکه موبایل اختصاصی و در اختیار داشتن لایه های دسترسی و هسته های فناوری های 4G و 5G است، گفت: یوزکیس های متعددی در حال استفاده از ظرفیت ایجاد شده برای پیاده سازی روی شبکه هستند.

با توجه به اینکه شبکه 5G با انعطاف پذیری بالایی در معماری مواجه است، می توان پاسخگوی طیف وسیعی از کاربری ها که جنس آنها هم یکسان نیست، بود و وجود چنین آزمایشگاهی برای مواردی نظیر آزمون توسعه بسیار کاربردی است.

توسعه سریع و چشم‌گیر 5G نیازمند تعرفه‌گذاری منطقی است

بیان دیدگاه ها و ضروریات راه اندازی این آزمایشگاه نوآوری از زبان متولیان امر، زمینه ساز ایجاد سوالاتی برای خبرنگاران شد که در این بخش به بیان آنها پرداختند و رویکرد سوالات آنان بیش از هر چیز بر مقوله فناوری 5G متمرکز بود.

به عنوان مثال یکی از سوالات درباره میزان استقبال مردم و استفاده از فناوری 5G روی گوشی های تلفن همراه بود که وحید شاه منصوری در پاسخ این موضوع را منوط به دو عامل دانست. یکی اپراتورهای تلفن همراه که ایجاد کننده شبکه نسل پنجم هستند و با وضعیت ناخوشایندی که بر فضای تعرفه ای مترتب است، عملا سرمایه گذاری در این فناوری را غیرمنطقی کرده و دست اپراتورهای تلفن همراه را برای برنامه ریزی بلندمدت جهت تبدیل فناوری سایت های پیشین به 5G بسته است.

عامل دیگر به محدودیت در استفاده از گوشی های تلفن همراه که نسل پنجم را حمایت می کنند، برمی گردد که عملا دست مردم برای استفاده از این فناوری را می بندد. البته رویکرد در اپراتور برای حل این چالش، رفتن به سمت مودم های 5G است تا بالاخره مردم از مزایای این نسل از فناوری بی بهره کنند. سرمایه گذاری در فناوری 5G در دنیا هم تاکنون اقتصادی نبوده و معمولا اپراتورها در صورت های مالی ، بازگشت سرمایه را حدود۵ تا ۶ سال در نظر می گیرند. حالا این موضوع با احتساب تحریم ها و هزینه هایی که از قبل آن تحمیل می شود، شرایط بدتر هم می شود.

بازدید خبرنگاران از داشبوردها و یوزکیس‌های حاضر در آزمایشگاه 5G همراه اول

در پایان بخش پرسش و پاسخ، روانشید تمامی حاضران در جلسه و خبرنگاران را دعوت به بازدید از سگمنت داشبوردهای پایش شبکه و اتصالات کرد تا به صورت عملیاتی به تشریح فعالیت های آزمایشگاه نسل پنجم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بپردازد و در پایان برنامه یوزکیس های حاضر در این آزمایشگاه معرفی و هر کدام روی شبکه نسل پنجم همراه اول آزمایش شدند.

//isti.ir/Zjcw